| © 2013-2017 Medieproduktion, Linnéuniversitetet | Ansvarig utgivare: Anja Kalin | anja.kalin@lnu.se |
Jenny Borg

Låt oss diskutera synen på kvinnor igen

Jag är feminist. Jag har starka åsikter om patriarkatet vi lever i. Jag har starka åsikter om synen på kvinnor som sexobjekt och jag har starka åsikter om den idiotiska synen på att kvinnor inte är mer värda än sitt utseende. Jag argumenterar dagligen emot denna sexualisering av kvinnor men just denna onsdagsmorgon är jag inte på humör för att argumentera. Trots det ska en krönika skrivas.

 

Jag vill skriva om något nytt, om något som inte har diskuterats förr. Men jag finner ingen inspiration. Så jag börjar googla. Jag hamnar på ett klipp om kvinnor inom reklambranschen. En klasskamrat går förbi och säger skämtsamt

– Titta! Här sitter alla och jobbar och så sitter Jenny och kollar på porr.

Porr. Jag kollar ner på skärmen. Ja, det skulle kunna stämma. Det skulle kunna vara porrbilder. Men det är det inte, det är reklambilder. Detta får mig att tillslut välja ämne. Det är det gamla goa ämnet om objektifieringen och sexualiseringen av kvinnor. Det har diskuterats om och om igen men än har ingen förändring skett. Så vi får väl ta det en gång till.

 

I dagens samhälle så säljer man allt med kvinnokroppar. Hur ska vi göra reklam för vårt mobilskal? Jo, jag vet, vi använder oss av en naken tjej. Hur ska vi göra reklam för vår restaurang? Jo, med ett naket bröst. Kvinnan som visar bröstet är oviktig. Låt oss täcka hennes ansikte med en sjal. Och hur ska vi sälja en kista? Jo, låt oss sätta en naken kvinna på den. Trenden är tydlig.

 

Vi möter hela tiden denna bild av kvinnor. Vi ser den på reklamen under pausen för vår tv-serie, vi ser den på planscher när vi sitter vid busshållplatsen på väg hem efter skola och jobb och vi ser den i flödet på Facebook, medan vi läser våra vänners statusuppdateringar. Ungdomar i Sverige spenderar 30-40 timmar framför tv:n. Vi blir bombarderade av denna reklam från det att vi är små och under hela vår uppväxt. Den lär oss hur vi måste vara för att bli accepterade i samhället. Den lär oss att vi kvinnor inte är mer värda än vårt utseende. Det spelar ingen roll om du är politiker. Vad du har på dig är viktigare än vad du står för eller om du är en av de största sångerskorna i världen, din röst räcker inte till utan din kropp. Vi får lära oss att vi finns här för att behaga och attrahera männen. För det är väl ändå det som är det viktigaste?

 

Kvinnan får lära sig hur hon ska se ut för att räknas. Hon får en bild av idealkvinnan och får veta att hon måste köpa det ena eller andra för att bli som modellen och för att duga. Problemet med detta är att ingen ser ut som modellerna på bilderna. Inte ens modellerna själva. Bilderna är manipulerade för att få den smala modellen ännu smalare och ännu vackrare. Göra henne till ett omöjligt ideal som sedan alla kvinnor ska få kämpa efter. Vi får lära oss att vi bara måste kämpa lite hårdare, lite bättre, så kommer vi nå idealet. Kosta vad det kosta vill.

 

Och vad lär detta alla män? Jo, det lär män att det enda som är viktigt med en kvinna är hennes utseende. Hur smal hon är, hur stora bröst hon har och hur välformad rumpa hon har. De får lära sig att en kvinnas intellekt inte är viktigt, de lär sig att se ner på kvinnan och se henne som ett objekt. Och värst av allt. Det lär oss kvinnor att se på varandra såhär. Är det inte dags att kvinnor får porträtteras som det de är? Som subjekt, inte objekt, som människor, inte som djur och som intellektuella varelser och inte hjärndöda saker man kan ha sex med? Jag tror inte att jag med denna krönika kan ändra världen över en natt men jag hoppas på att jag i alla fall ska kunna öppna någras ögon för hur det ser ut i världen idag.

 

Som avslut tänkte jag länka till ett Fox news klipp. Ett extra charmigt sådant, som säger lite om den synen vi har på kvinnor idag.


onsdag 12 februari 2014 15:26